CO TO JEST ODDYCHANIE ?
CO ZROBIĆ ABY DZIECKO ODDYCHAŁO PRAWIDŁOWO?
Oddech – jest z nami od pierwszych do ostatnich chwil życia. Towarzyszy nam za dnia i w nocy, nieustanny, bezwarunkowy, niezbędny i konieczny: oddech. Oddychanie jest czynnością niezależną od naszej woli: możemy na chwilę wstrzymać oddech, ale na krótko; oddech przyspieszy, kiedy czegoś się boimy lub stresujemy lub złościmy. Oddychanie to życie, a świadome i prawidłowe oddychanie: pomaga nam rozładować napięcia, pozwala się zrelaksować i odprężyć, pomaga wyrzucić z siebie stres. Ten fizjologiczny oddech (nosowy) nawilża, oczyszcza i ogrzewa powietrze z każdym wdechem, kształtuje rozwój traktu ustno-twarzowego, sprzyja prawidłowej pozycji języka i warg, pozwala utrzymać odpowiednie napięcie mięśni twarzy. Towarzyszy ssaniu, później gryzieniu, żuciu i połykaniu. Zapobiega rozwojowi wad zgryzu. Wpływa na jakość poprawnej wymowy. Oddech – niby nic, a jego jakość ma tak ogromne znaczenie. Warto więc sprawdzić, jak oddycha Twoje dziecko ? Czy w czasie snu i zabawy ma zamkniętą buzię? Czy gdy czytacie książeczki albo oglądacie bajki ma domknięte wargi? Czy masz pewność, że ma drożny nosek i właśnie nim oddycha? Jeśli nie – to warto sprawdzić, dlaczego ?, poszukać przyczyny u specjalisty – laryngologa.
Prawidłowe oddychanie– żebrowo – brzuszne, inaczej mówiąc żebrowo – brzuszno – przeponowe. Podczas mówienia powietrze wdychane jest przede wszystkim ustami, natomiast wydychane nosem lub ustami w zależności od wypowiadanych dźwięków.
Prawidłowy oddech podczas wypowiedzi– równy, szybki wdech, bez podnoszenia ramion, następnie wolny długi wydech, podczas którego następuje wypowiedź.
Nieprawidłowe oddychanie u dzieci:
- oddychanie szczytowe lub obojczykowo – żebrowe - w czasie wdechu poszerzają się przede wszystkim górne obszary klatki piersiowej, z równoczesnym uniesieniem ramion i łopatek, oraz podciągnięcie brzucha;
- nawykowe oddychanie dziecka przez usta;
prowadzi do:
- niedotlenienia układu nerwowego – zaburzenia koncentracji uwagi, większa męczliwość i trudności w nauce,
- nieprawidłowego gospodarowania powietrzem – krótka faza wdechowa i wydechowa, niska sprawność przepony (dziecko mówi szybko, częściej dobiera powietrze podczas mówienia, co może w przyszłości skutkować niepłynnością mowy),
- powstania i utrwalania nieprawidłowości w mowie,
- infekcji górnych dróg oddechowych,
- rozwijania wad postawy,
- nieprawidłowego funkcjonowanie mięśnia okrężnego warg, wiotkość mięśni policzkowych i wiotkość mięśni żwaczy, mogą pojawić się problemy z jedzeniem, utrudnione dmuchanie, niemożność oczyszczenia nosa, niechęć do intensywnej pracy żuchwy przy żuciu.
Rodzicu, idź z dzieckiem do specjalisty i zacznij działać, bo warto, bo trzeba, bo to najlepsze co możesz zrobić.
ZABAWY I ĆWICZENIA ODDECHOWE
Prawidłowy oddech nie tylko wpływa na nasze zdrowie, ale też i na nasze mówienie.
Ważnym elementem terapii logopedycznej i ćwiczeń stymulujących rozwój mowy są ćwiczenia oddechowe. Dziecko samo nie wyrośnie ze złego sposobu oddychania. Wczesna terapia przyniesie szybsze efekty i nie pozwoli utrwalić się nieprawidłowościom.
W naszym przedszkolu prowadzimy ciekawy program profilaktyczny „Oddycham nosem przez cały rok”, a jednym z jego kreatywnych elementów jest spotkanie z pacynką Nosalkiem. To zabawne zajęcia, podczas których dzieci uczą się, jak prawidłowo oddychać, co jest kluczowe dla rozwoju ich mowy i ogólnego zdrowia. Nosalek staje się sympatycznym przewodnikiem w podróży poprzez gry i ćwiczenia, które pomagają dzieciom kontrolować oddech. W ten sposób nie tylko rozwijają umiejętności logopedyczne, ale także zdobywają nowe umiejętności komunikacyjne, koncentrację i koordynację ruchową. Program ten integruje naukę z zabawą, tworząc pozytywną atmosferę rozwoju dla najmłodszych.
Zasady stosowania ćwiczeń oddechowych:
- na zewnątrz lub w pomieszczeniu – zawsze przewietrzonym,
- przed posiłkiem lub co najmniej godzinę, lub więcej po jedzeniu ,
- przez kilka minut, nawet kilka razy dziennie.
- wydłużanie fazy wydechowej nie może być zbyt długie, bo może dojść do opróżnienia płuc z „powietrza zapasowego”
- dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie ze swoimi możliwościami,
- nie wykonujemy ćwiczeń, gdy dziecko ma katar, przerost migdałka gardłowego, krzywą przegrodę nosa, jest chore,
- ćwiczenia wykonujemy przy rozluźnieniu mięśni i swobodnej postawie ciała,
- ćwiczenia wykonujemy w formie zabaw!
Należy pamiętać, że:
- wydłużanie fazy wydechowej nie może być zbyt długie, bo może dojść do opróżnienia płuc z „powietrza zapasowego”
- dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie ze swoimi możliwościami,
- nie wykonujemy ćwiczeń, gdy dziecko ma katar, przerost migdałka gardłowego, krzywą przegrodę nosa, jest chore,
- ćwiczenia wykonujemy przy rozluźnieniu mięśni i swobodnej postawie ciała,
- ćwiczenia wykonujemy w formie zabaw!
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH:
- dmuchanie na wiatraczki, waciki, piłeczki, statki pływające po wodzie, listki, kwiatki, słoneczka,
- dmuchanie na świecę tak by nie zgasła i zdmuchiwanie świecy,
- nadmuchiwanie balona, gwizdanie gwizdkiem,
- gra na flecie, piszczałce, trąbce,
- studzenie herbaty, zupy,
- ćwiczenia z rurką: robienie bąbelków w szklance, rozdmuchiwanie małych elementów, przenoszenie za pomocą rurki poprzez zasysanie powietrza małych przedmiotów np. na obrazek.
- ćwiczenia z piórkami: zdmuchiwanie i łapanie, mocne dmuchanie tak by poleciało jak najdalej, aby unosiło się w powietrzu.
- zdmuchiwanie domku z kart,
- rozdmuchiwanie plamy farby na kartce,
- liczenie na jednym wydechu, powtarzanie zdań na jednym wydechu,
- wąchanie kwiatków, zapachów, potraw, kosmetyków,
- dmuchanie na zmarznięte dłonie, zamarzniętą szybę,
- zdmuchiwanie kropel deszczu, płatków śniegu,
- nabieranie powietrza nosem i wypuszczanie podczas artykulacji głosek s lub f,
- zdmuchiwanie chrupek,
- oddychanie w pozycji leżącej z zabawką na brzuchu,
- podczas jednego wydechu naśladowanie śmiechu różnych osób: dziewczynki (hi, hi, hi), chłopca (ha, ha, ha), babci (he, he, he), dziadka (ho, ho, ho),
- wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opuszczeniem ramion,
- dziecko w siadzie skrzyżnym robi wdech w pozycji wyprostowanej, wydech przy skłonie w przód,
- dmuchanie na samochodzik resorowy po trasie wyznaczonej na stole, dywanie lub kartonie,
- dmuchanie do celu,
- ziewanie z głębokim wdechem powietrza i spokojnym wydechem.
Opracowanie: Barbara Walczak - logopeda