Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Przedszkole Miejskie Nr 7 w Lesznie

Pedagog specjalny

 

 

 

 

 

 


 „Terapia pedagogiczna

poprzez zabawę”

 

 

 

 

 

 

 

       I.    Wstęp

 

Pojęcie terapii jest wieloznaczne. Określamy tak sposób pracy z dziećmi mający na celu rozładowanie wewnętrznych konfliktów, frustracji i napięć         o charakterze emocjonalnym.

     Terapia pedagogiczna jako system działań wychowawczych skierowana jest na udzielenie pomocy dziecku.

     Tak więc rozumienie dziecka, jego zachowań, pozwala na dobór określonej strategii pracy terapeutycznej.

     Dysharmonie i zaburzenia rozwoju mają wyraźne tendencje do pogłębiania się w wypadkach, gdy nie podejmuje się działań terapeutycznych                       w zaburzonych zakresach. Dlatego też ważne jest wczesne wykrycie wszelkich odchyleń rozwojowych oraz zapewnienie odpowiedniej pomocy zmierzającej  do wyrównania i korygowania tych zaburzeń, gdyż brak tych oddziaływań może stać się czynnikiem hamującym normalną aktywność dziecka lub prowadzić     do nieprawidłowych i niepożądanych zachowań.

     Obserwacja ma pomóc nauczycielce i rodzicom w lepszej organizacji procesu wychowania, wzmacniania i pomocy w trudnościach jakie ma dziecko. Indywidualne i podmiotowe traktowanie wychowanków daje wiele możliwości harmonijnego rozwoju dzieci.

     Zajęcia terapeutyczne w przedszkolu obejmują usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji.

    

 Terapia oparta jest na następujących zasadach:

  • integracja,
  • adekwatność,
  • tempo dostosowane do dziecka,
  • zasada „drobnych kroków”,
  • systematyczność i intensywność działań,
  • doprowadzenie rozpoczętej pracy do końca,
  • wdrażanie do samokontroli,
  • akceptacja, pogoda ducha,
  • właściwe wzmacnianie, nagroda,
  • eliminowanie frustracji (ocena za wkład pracy, nie za efekt),
  • przestrzeganie jednolitego systemu oddziaływań w przedszkolu, w domu     i podczas zajęć terapeutycznych.

 

 

     Podstawową formą aktywności małego dziecka jest zabawa. Specyficzną rolę w prowadzeniu terapii pedagogicznej spełnia nawiązywanie                do aktywności zabawowo- twórczej dzieci. Umiejętne kierowanie zabawami twórczymi pozwala dziecku na rozładowanie napięć emocjonalnych, znalezienie swojego miejsca w grupie, rozbudzenie zainteresowań i poznanie własnych możliwości. Stąd zabawa, szczególnie spontaniczna, ma  walory terapeutyczne. Prowadzi ona do zaspokajania potrzeb i oczekiwań dzieci. Dlatego też uważana jest za jedną                      z podstawowych technik pracy terapeutycznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

     Ważnym elementem pracy terapeutycznej w przedszkolu jest także rozmowa indywidualna z dzieckiem. Nauczycielka spostrzegając bierność, apatię czy wewnętrzne zamknięcie się dziecka, próbuje w warunkach wzajemnego zaufania poznać przyczyny takiego zachowania się dziecka. To zaś pozwoli jej na zorganizowanie zabawy, w której dziecko odczułoby radość tworzenia czegoś nowego, a przede wszystkim zbliżyłoby go do grupy rówieśniczej.

     Ważnym sposobem pracy terapeutycznej jest organizowanie zabaw     lub inscenizacji na podstawie tekstu literackiego oraz aktywność plastyczna.

     Zastosowanie zabawy zarówno w pracy dydaktycznej,                          jak i wychowawczej powoduje, że dziecko jest mniej skrępowane, staje    się bardziej otwarte, ufne, chętnie uczestniczy w działaniach edukacyjnych,      z łatwością i chęcią przyswaja przekazywaną mu wiedzę i umiejętności.

     Powinnością nauczyciela jest natomiast stymulowanie, wspieranie           i inicjowanie rozwoju potrzeb i oczekiwań dzieci związanych                       z poznawaniem świata, potrzebą aktywności oraz próbą urzeczywistnienia tych oczekiwań w aktywności zabawowej dzieci.

     Podczas wykonywania wszystkich proponowanych ćwiczeń należy pamiętać o tym by:

-    stopień trudności zadania dostosowany był do aktualnych możliwości dziecka,

  • zakres podpowiedzi był dostosowany do aktualnych możliwości dziecka      i zmniejszany w miarę jego rozwoju,
  • w czasie jednego zajęcia wykonywać kilka ćwiczeń z różnych kategorii       (np. doskonalenie percepcji wzrokowej i ćwiczenie grafomotoryki),      które będą przeplatane ćwiczeniami relaksacyjnymi,
  • powtarzać ćwiczenia tak długo, aż dziecko będzie potrafiło wykonać          je prawidłowo i samodzielnie,
  • stosować system nagród rzeczowych i społecznych (pochwały) 

 

 

 

 

           II.    Cel i zadania

 

     Nadrzędnym celem terapii jest wspomaganie rozwoju dziecka. Rozumiemy przez to usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, rozwijanie samodzielności, budowanie wiary we własne siły oraz korygowanie odchyleń od normy.

 

     Zadania:

  • stymulowanie rozwoju intelektualnego dziecka,
  • integracja dziecka z grupą rówieśniczą,
  • rozwijanie wyobraźni, myślenia, aktywności twórczej,
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego działania dziecka,
  • budzenie wrażliwości estetycznej,
  • rozwijanie umiejętności komunikowania się,
  • kształtowanie umiejętności wyrażania przez dziecko własnych uczuć, przeżyć, spostrzeżeń.

 

 

  1. Metody:

 

Podczas pracy z dzieckiem nauczyciel zastosuje  metody wspierające 

i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów:   słuch, wzrok, dotyk. Będą to m.in. metody:

  • ćwiczeń,
  • zadań stawianych do wykonania,
  • słowne, np.: zagadki, objaśnienia, rozmowa, opowiadanie,
  • oglądowe, np.: pokaz, obserwacja,
  • metody aktywizujące:
        • elementy metody P. Dennisona – kinezjologia edukacyjna,
        • elementy naturalnej metody nauki czytania I. Majchrzak,
        • elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
        • elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
        • elementy pedagogiki zabawy. 

 

 

 

 

IV. Działania edukacyjne

 

    1.     1.Percepcja wzrokowa.

  

                      Cele:

      • przygotowanie do nauki czytania,
      • wyrabianie spostrzegawczości,
      • kształtowanie analizy i syntezy wzrokowej,
      • doskonalenie pamięci bezpośredniej i odroczonej, mechanicznej i logicznej,
      • rozwijanie słownictwa biernego i czynnego.

 

     Ćwiczenia i zabawy:

      • segregowanie figur geometrycznych wg dowolnej cechy: kolor, kształt, wielkość
      • wyszukiwanie spośród wielu takiego samego obrazka,
      • składanie obrazka z części wg wzoru,
      • układanie prostych szlaczków geometrycznych wg wzoru,
      • układanie patyczków wg wzoru,
      • rozpoznawanie treści obrazków ukazywanych w krótkich ekspozycjach,
      • „Co zmieniło miejsce?”- odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych przedmiotów,
      • „Nawlekamy korale”- odtwarzanie prostych rytmów: koło, kwadrat, trójkąt,
      • układanki geometryczne płaskie wg wzoru,
      • odgadywanie kształtu przedmiotów rozpoznawanych uprzednio dotykiem,
      • „Pocięte prostokąty”- składanie z części wg wzoru,
      • dobieranie par jednakowych obrazków,
      • tworzenie prostych figur z plasteliny (konturowych),
      • zakreskowywanie prostych figur geometrycznych wg wzoru,
      • „Rozbite naczynia”- układanie całości z pociętych części bez wzoru,
      • odtwarzanie graficzne schematów znaczeniowych utworzonych z figur,
      • odtwarzanie układów przestrzennych wg wzoru z klocków,
      • uzupełnianie braków w szlaczkach geometrycznych wg wzoru,
      • układanie szlaczków z figur geometrycznych wg wzoru,
      • odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych figur geometrycznych i stosunków między nimi- poprzez graficzne odtwarzanie układu figur- poprzez ułożenie figur w oparciu o obraz zachowany w pamięci wzrokowej,
      • odwzorowywanie prostych szlaczków z elementami literowymi,
      • kalkowanie szlaczków,
      • rysowanie szlaczków wg wzoru,
      • lepienie szlaczka z plasteliny,
      • składanie obrazków wg wzoru (rodzaj i ilość części uzależniona od poziomu rozwoju dziecka),
      • rysowanie prostych schematów znaczeniowych na siatce punktowej wg wzoru (linie poziome i pionowe),
      • wyszukiwanie ze zbioru różnych figur dwóch takich samych,
      • rozpoznawanie liter dotykiem, wodząc palcem po wypukłych literach alfabetu ruchomego,
      • kopiowanie liter przez kalkę techniczną,
      • rysowanie liter palcem na tackach z piaskiem, palcem umoczonym w farbie, grubym pędzlem na dużej kartce,
      • „Polowanie na literkę”- wyszukiwanie w tekście określonej litery,
      • dobieranie par jednakowych liter,
      • dobieranki obrazkowo- literowe utrwalające znajomość liter,
      • dobieranie liter wielkich i małych,
      • tworzenie wyrazów za pomocą suwaka lub składanki,
      • uzupełnianie napisów pod obrazkami

 

    1. Percepcja słuchowa.

 

  Cele:

      • przygotowanie do nauki czytania,
      • kształtowanie analizy i syntezy słuchowej,
      • wyrabianie orientacji w otaczającym świecie,
      • wyrabianie prawidłowej reakcji na umówiony sygnał,
      • rozumienie mowy- bogacenie słownika biernego, reakcja na polecenia,
      • nauka fonacji głosek, sylab, wyrazów.

 

     Ćwiczenia i zabawy:

      • „Jadą samochody”- zabawa naśladowcza,
      • odgadywanie źródła dźwięku (dźwięki wydawane za zasłoną na bębenku, dzwonkach),
      • „Kukułeczka”- rozpoznawanie po głosie kolegi,
      • ćwiczenia słuchowe przy pianinie- rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich,
      • „Wróbelki i wrony”- zabawa rytmiczna- naśladowanie ruchem dźwięków niskich i wysokich: wróbelki zbierają ziarenka- dźwięki wysokie, wrony zbierają ziarenka- dźwięki niskie,
      • ćwiczenia pamięci słuchowej- powtarzanie zdania złożonego wypowiedzianego przez nauczyciela,
      • rozpoznawanie źródła dźwięku np. szelest kartki,
      • odtwarzanie prostych rytmów 2-4-elementowych przy pomocy klocków,
      • śpiewanie wierszyków sylabami,
      • odgadnij jaki instrument gra,
      • wyklaskujemy imiona- dzielenie słów na sylaby,
      • „Naśladuj Jasia”- wypowiadanie i jednoczesne wykonywanie czynności: ska-kać, ma-chać, ma-sze-ro-wać, itp.
      • wykonywanie czynności ruchowych na sygnał dźwiękowy,
      • układanie prostych i złożonych zdań na podstawie obrazka,
      • zabawy z użyciem wyliczanek sylabowych, np. Pani Zo- Zo- Zo- Pani sia- sia- sia-...
      • układanie zdań z podanymi wyrazami,
      • odtwarzanie prostych rytmów przy użyciu znaków graficznych,
      • rymowanie wyrazów dwusylabowych, np. mama- rama, rosa- nosa,
      • wyodrębnianie wyrazów w zdaniu przy użyciu klocków lub pasków papieru,
      • wyodrębnianie pierwszej sylaby w wyrazie w oparciu o przedmioty znajdujące się w sali i w oparciu o obrazek,
      • rymowane zgadywanki na temat zwierząt, np. Koń wielki jak... (słoń), Kot wskoczył na... (płot),
      • „Bajka o Sylabince”- synteza sylabowa,
      • porównywanie długości słów,
      • słuchanie dźwięków- wyodrębnianie głosek w nagłosie,
      • śledzenie dźwięków- „Jeżeli usłyszysz głoskę np. „o” klaśnij w ręce”,
      • układanie zdań, liczenie wyrazów w zdaniu,
      • porównywanie które zdanie dłuższe,
      • liczenie sylab,
      • porównywanie liczby sylab,
      • „Wagoniki sylabowe”- tworzenie wyrazów na kończącą się sylabę wyrazu poprzedniego,
      • wybieranie obrazków, których nazwy zaczynają się od podanej głoski,
      • dobieranie par obrazków, których nazwy zaczynają się taką samą głoską,
      • wybieranie obrazków, których nazwy kończą się określoną głoską,
      • analiza i synteza słuchowa wyrazów- dzielenie na głoski,
      • różnicowanie spółgłosek i samogłosek,
      • układanie wyrazów z żądanymi głoskami,
      • tworzenie wyrazów przez dodania lub odjęcie głoski, np. As- las, Alinka- linka, itp.

 

 

 

 

    1. Sprawność manualna

 

  Cele:

      • wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała,
      • doskonalenie sprawności i siły mięśni i stawów, 
      • doskonalenie koordynacji pracy poszczególnych grup mięśniowych,
      • doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
      • kształtowanie orientacji przestrzennej z punktu widzenia własnej osoby i stałości położenia przedmiotów w przestrzeni,
      • wyrabianie nawyku prawidłowego trzymania przedmiotów w dłoni (np. ołówka, łyżki),
      • przygotowanie do nauki pisania,
      • doskonalenie sprawności manualnej.

 

Ćwiczenia i zabawy:

      • ćwiczenia rozmachowe:
        • kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, kół, ósemek, itp.
        • kreślenie kredą na tablicy, pędzlem, węglem na dużych arkuszach, palcem lub patykiem na tackach z materiałem sypkim, itp.
        • pogrubianie konturów, czyli obwodzenie po śladzie linii pojedynczych szerokim pędzlem, mazakiem, kredą,
        • zamalowywanie dowolnej przestrzeni dużych płaszczyzn farbami, kredą, węglem, tworzenie kolorowych krat, układów pasów,
        • zamalowywanie określonej przestrzeni ww. sposobami,
        • zgadywanie kreślonych ręką dziecka w powietrzu różnych kształtów,
      • nawlekanie koralików,
      • układanie dowolne z użyciem układanki koralikowej,
      • obrysowywanie figur geometrycznych,
      • sytuowanie przedmiotu względem innego, np. połóż klocek na stole, pod krzesłem, itp.
      • układanka „Kółko i kreski” wg wzoru,
      • ćwiczenia równoważne- chodzenie po ławeczce,
      • zamalowywanie figur geometrycznych,
      • „Deszczyk pada”- stukanie czubkami palców,
      • lepienie z plasteliny,
      • orientacja w schemacie ciała, 
      • orientacja w kierunkach,
      • pogrubienie linii narysowanych przedmiotów,
      • łączenie punktów narysowanych przez nauczyciela,
      • obrysowywanie przedmiotów i figur geometrycznych,
      • rysowanie linii w labiryncie,
      • sytuowanie przedmiotów względem dziecka,
      • rysowanie kół kierunkowych jedną ręką,
      • rysowanie dwiema rękami jednocześnie,
      • sytuowanie kół względem kresek pionowych i poziomych,
      • wycinanie figur po linii, 
      • kopiowanie rysunków- przerysowywanie przez kalkę techniczną,
      • kalkowanie prostych schematów znaczeniowych,
      • „Zabawa łyżwiarzy”- rysowanie oburącz na dużych płaszczyznach,
      • „Sadzenie ziemniaków”- sytuowanie przedmiotów na wyznaczonych punktach,
      • zabawy piłeczką pingpongową,
      • rysowanie kółeczek i kresek w liniaturze,
      • łączenie punktów tworzących figury geometryczne,
      • układanka patyczkowa wg wzoru,
      • malowanie pęczkiem waty,
      • malowanie suchym palcem,
      • zabawa w „Bierki”,
      • ugniatanie kul i celowanie,
      • ćwiczenia ruchowe i ruchowo- słuchowe z metody „Dobrego startu”,
      • uzupełnianka obrazkowa,
      • rysowanie po śladzie- połącz kropki,
      • ugniatanie palcami kuleczek z papieru i plasteliny różnej wielkości i pokrywanie nimi powierzchni papieru,
      • zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne,
      • rysowanie po śladach jednocześnie obiema rękami.

 

    1. Ćwiczenia relaksacyjne

 

      • strzepywanie dłoni,
      • naśladowanie gry na instrumencie,
      • nawijanie wełny na motek,
      • kołowrotek,
      • machanie „skrzydłami”,
      • naśladowanie drzew na wietrze,
      • łamiący się pajacyk,
      • „marzenia” przy muzyce relaksacyjnej.

 

                

      

  1. Zamierzone efekty i osiągnięcia

 

     Dziecko:

  • nauczy się samoakceptacji i akceptacji innych,
  • zaspokaja potrzeby akceptacji, aktywności, przeżywania satysfakcji,
  • nauczy się współpracy w grupie,
  • pozna swoje możliwości i zainteresowania,
  • wyrobi nawyk słuchania i dostosowywania się do poleceń wydawanych przez prowadzącego zajęcia,
  • lepiej radzi sobie z emocjami,
  • zdobędzie nowe doświadczenia,
  • swobodniej wyraża swoje uczucia,
  • nauczy się korzystać z pobudzonej wyobraźni i fantazji,
  • sprawnie działa w zakresie małej i dużej motoryki,
  • poprawi werbalizację,
  • nabędzie umiejętność łatwiejszego komunikowania się ze środowiskiem.

W konsekwencji może uczyć się efektywniej i więcej osiągnąć.

 

 

 

                                            K. Mróz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

unia

 

Kalendarz

Lista wydarzeń w miesiącu Grudzień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.